lördag 12 september 2009

Jonas Gardell Citat!

För att nu komma igång med den här bloggen igen, skall jag dela med mig av ett par citat från det Jonas Gardell-seminarium jag närvarade vid i slutet av april.
(med reservation för att citaten kan vara felaktiga - men jag tror de stämmer ...)

Jag minns tyvärr inte sammanhanget som detta citat kom i, men uppenbarligen hade vi pratat om berättelsen om Fikonträdet som vissnade (Matt. 21:18-22, Mark. 11:12-14, 20-24, Luk. 13:6-9).

Jonas Gardell:
"Om man förbannar ett fikonträd för att det är fel tid på året - då är man hungrig!"

Det andra citatet tror jag kom i kontexten av tal kring just Jesu kontext. Det finns ju en diskussion kring det faktum att Jesus faktiskt var jude och verkade i en judisk - och inte en kristen (som inte fanns då!) - kontext. Samtidigt finns det också skillnader och motsägelser inom den judiska kontexten, olika traditioner hade bevarats och betonats i Nord- respektive Sydriket, det rådde skillnader i stads- och glesbygd osv. Härur kommer just tanken på den enorma religiösa mångfald som vi trots allt möter idag, varpå följande citat känns helt klockrent.

Jonas Gardell:
"Jorden kan bara gå under på ett sätt, och tänk vad förvånade alla judar, muslimer, kristna, hinduer och buddister ska bli när det visar sig att en liten eskimåstam på Grönland hade rätt - och Gud är en isbjörn!"

Förhoppningsvis kommer bloggen att uppdateras mera regelbundet framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar