lördag 6 juni 2009

Att komma igång!

Ja, det här är en blogg jag har försökt komma igång med vid ett flertal tillfällen, förhoppningsvis kommer det att fungera nu.
Jag tycker att det vore roligt att ha en plats där mera ämnesspecifika ämnen kan ventileras, så förhoppningsvis kan jag använda den här bloggen för att skriva ner tankar och reflektioner kring det som jag faktiskt sysslar med, och förhoppningsvis kommer att syssla med även i framtiden.

För nytillkomna läsare är tanken att här kunna diskutera saker som har med teologi att göra, jag studerar själv teologi i Lund, med förhoppningen att så småningom komma in på en forskarutbildning där. Mitt huvudämne är Gamla testamentets exegetik, som jag tycker är oerhört spännande, och förmodligen kommer merparten av inläggen här att hamna där! :)
Just nu håller jag precis på att lägga the finishing touch vid min kandidatuppsats - "Gudsbild och verklighetsuppfattning i Predikaren" - och sedan är tanken att kunna plocka ut min Teologie Kandidatexamen.
I och med Bologna processen har jag hamnat emellan två utbildningssystem och får därför en lite egenartad utbildning. Jag kommer att läsa lite i sommar, skriva min Masteruppsats under höstterminen, för att därefter läsa två kurser på avancerad nivå och förhoppningsvis få ut min Teologie Masterexamen om ca ett år. Och därefter väntar ett idogt sökande till forskarutbildningen.

Jag har en del inlägg på gång till den här bloggen så jag hoppas kunna uppdatera den relativt ofta framöver - sedan kommer jag att åka bort och i alla fall vara delvis utan internet under sommaren, men kommer förhoppningsvis tillbaka till hösten fulladdad med Teologiska Tankar!

Väl mött!
/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar