söndag 7 juni 2009

Deut. 6:4-9

Jag är extremt stressad just nu, så jag hoppas att ni har överseende med att bloggen inleds med något "gammalt".
Förra året, under andra halvan av vt-08 läste jag Bibeltolkning för Samuel Byrskog. Slutarbetet där var en texttolkningsuppgift med stort fokus på hermeneutik (det var mycket hermeneutik i den kursen). Jag tänkte delge mitt texttolkningsarbete av Deut. 6:4-9 - "Hör Israel!"

Detta var, och det vill jag påpeka, inte en uppsats. Jag har läst igenom mitt arbete och självfallet hittat saker som jag inte tycker om. Jag antar att det i alla fall visar att jag utvecklas och lär mig saker och ting! :)
Jag var en av väldigt få under kursen som faktiskt gjorde en tolkning med originalspråk (man kunde välja om man ville tolka en gammaltestamentlig eller nytestamentlig text), de flesta valde att enbart använda den svenska översättningen. På grund av det kändes det aldrig riktigt aktuellt för mig att t.ex. skriva med hebreiska bokstäver, och jag har inte heller använt mycket hebreiska ord utan nästan alltid skrivit dem i översättning (de få gånger de är utskrivna är de transkriberade, med stor sannolikhet inte enligt något erkänt system utan efter någon slags egen hemma-konstruktion). Det är något jag verkligen skulle vilja ändra, och det är inte så jag skriver mina uppsatser numer! Men det var just detta arbete jag lämnade in (och jag fick positiv respons på det, och VG på hela kursen), och därför får jag stå för det!

Arbetet finns att ladda ner i .pdf format här:
Texttolkning av Deut. 6:4-9

Om nån orkar läsa och vill komma med kommentarer tas dessa tacksamt emot! :)

4 kommentarer:

  1. NÄ NU!!!! Hur sjutton får du in pdf filer i din blogg??????? jag försöker och försöker lägga in mina uppsatser som pdf, men det GÅR ju inte!!!!! Nu sitter lena här arg som ett bi. Bra var arbetet också till råga på allt, men det vet du ju.

    SvaraRadera
  2. *skratt*
    Förlåt, inte meningen. Du måste ha en domän att ladda upp pdf-filerna till först - jag har en hos bredbandsbolaget som är min internet operatör. När du har laddat upp filen där är det bara att ange den internet adress som filen har och vips kan man ladda ner! :)

    SvaraRadera
  3. äsch! vilket äla fjant. Hur får man tag på en sån där domän då, och kostar det multum money????

    SvaraRadera
  4. Faktiskt ingen aning! Det finns gratis domäner - eller FANNS - för de har plockat bort en hel del av dem faktiskt ... testa att googla på "gratis hemsidor" eller nåt sånt!
    (better yet: fråga den äkta maken - han kan DEFINITIVT sånt bättre än mig! *skratt*)! :)

    SvaraRadera